1
2013.– Pünkösd A tési evangélikus egyházközség lapja XI. évf. 2. szám
Mit tegyünk?
„Térjetek meg …, és megkapjátok a Szentlélek ajándékát.” (ApCsel 2:37-38)
Mi történt pünkösdkor? Jézus mennybemenetele után tanítványai nagyon bizonytalan állapotba
kerültek. Tele voltak félelemmel, tanácstalansággal, naponta összejöttek, imádkoztak, de senkinek sem volt
haszna abból, hogy vannak. – s a tizedik napon egyszerre bátran kimentek az emberek közé. Jeruzsálemben
éppen nagy ünnep kezdődött, s az írástudatlan Péter olyan erővel prédikált Jézus halálának és
feltámadásának jelentőségéről, hogy háromezer ember bűnbánatra jutott, hitt Jézusban, és amikor
hazatértek, ők is Jézushoz vezettek másokat. Ezt a nagy belső változást a Szentlélek végezte el bennük,
beteljesedett Jézus ígérete. (ApCsel 1:8)
Hogyan történt ez a változás a sokaságban? Péter egyszerűen elmondta, amit Jézus Krisztus tett és
tanított, a hallgatók közül pedig sokan felismerték bűneiket, megvallották azokat, kérték Isten bocsánatát, és
ők is kapták ezt a belső erőt, a Szentlélek ajándékát. Ez a sorrend azóta is megfordíthatatlan: hallgatom az
igehirdetést, a Szentlélek bűnbánatra segít, hiszem, hogy Jézus érdeméért bocsánatot kapok – és más
emberré leszek. Ez mind a Lélek munkája, nekem csak komolyan kell vennem Isten igéjét.
Történik-e ilyen ma is? Történik, sok példa van arra, hogy valaki olvassa a Bibliát vagy hallgatja az
igehirdetést, rádöbben elveszett állapotára, konkrét bűneire, s ha azokat megvallja Istennek, és Jézus
Krisztusnak alárendeli az életét, Ővele együtt kapja az Ő Szentlelkét is. Rendeződnek elromlott kapcsolatok,
békesség lesz a szívében, megváltozik a gondolkozása, értékrendje, magatartása. Ezt nem lehet elérni
semmilyen emberi erőfeszítéssel, ez mindig a Szentlélek munkája.
Cseri Kálmán: A Kegyelem harmatja
Isten Lelke
Hová Isten Lelke hatolt:
Alvó ébred, éled a holt.
Eloszlik az éj homálya,
A bűneit tisztán látja.
Ki megdöbben, szíve sajog,
Odamegy, hol bűnök, bajok,
Terhe lehull, semmivé lesz:
Az Úr Jézus keresztjéhez.
Hol működik Isten Lelke,
Erőt nyer a félénk, gyenge.
A tudatlan bölcsességet,
Vigaszt, kit a bánat éget.
Megújul a szív, a lélek,
Szeretet, hit, remény éled.
A szó, a tett mind azt mondja:
- Ez is Jézus megváltottja!
Isten Lelke oda tér be,
Ahol hívják várva, kérve.
Ajándékot oda vihet,
Ahol talál nyitott szívet.
Ott nyugszik meg, csak ott marad,
Hol meghódol az akarat,
Intelmének híven enged, -
Csak oda visz győzedelmet!
2
Tagadja meg magát
„… te kegyelmes és irgalmas Isten vagy, türelmed hosszú, nagy a szereteted…” (Jónás 4:2)
Jónás prédikálására Ninive megtért, Isten pedig nem hajtotta végre a kilátásba helyezett ítéletet. Jónás
emiatt nagyon megharagudott. Mindenki örül Isten megbocsátó kegyelmének, még az angyalok is a
mennyben, csak Jónás háborog, és fenti igénket nem hálával emlegeti, hanem szemrehányást tesz Istennek
azért, hogy Ő ilyen.
Miért? Mert Jónás megtért ugyan az engedetlenségéből, és elment Ninivébe, de a természete nem
változott meg. A neveltetéséből az következik, hogy gyűlöli Ninivét. Az elvei, a maga igaza még mindig
elválasztják őt Istentől. Márpedig Isten kezében csak az használható, aki nemcsak egy-egy bűnét hagyja el,
hanem új természetet, új szívet is kap.
Sok hívő ember elakad ezen a ponton. Van már közösségük Istennel, kaptak bocsánatot sok bűnükre,
de amíg minden tulajdonságukat, az erényeiket is, az elveiket, az igazukat nem teszik oda Isten ítélete alá,
nem lesznek örvendező, felszabadult, Istennel mindenben egyetértő emberek, hanem csak duzzogó,
ítélkező, keserű keresztyének.
Jézus Krisztus ezt mondta: „Ha valaki énutánam akar jönni, tagadja meg magát!” (Mt 16:24) tehát
nemcsak a rossz tulajdonságait, hanem önmagát, az egész Isten nélküli természetét, mert enélkül a szíve
még nem lesz az Úré. Lehet, hogy már hisz, de a kínosan precíz vagy bosszantóan rendetlen, indulatos vagy
félénk természete akadályozza a szolgálatban. Mint Jónást is.
Ezért Jézus húsvét után Pétertől csak ezt kérdezte: szeretsz-e engem? Mert ha a szíve egészen az Úré,
ha szereti Őt teljes szívéből és lelkéből, akkor lesz a szolgálata erőteljes, örömteli, akkor nem vád, hanem
magasztalás lesz az ajkán: Te kegyelmes és irgalmas Isten vagy.
Mit őrzök meg a régi természetemből esetleg keresztyén mázzal bevonva?
Cseri Kálmán
Ne légy bolond!
„Bolond, még az éjjel elkérik tőled a lelkedet, kié lesz akkor mindaz, amit felhalmoztál?”
(Lk 12:20)
A nagyravágyó bolond. Jézus egy gazdag fölbirtokos történetét mondta el, aki
így gondolkodott: „…lebontom csűreimet, nagyobbakat építek…” (Lk 12:18).
Nyilván jó üzletember volt, és előre tervezett. Később azonban ezt is mondja: „Én
lelkem, sok javad van sok évre félretéve, pihenj, egyél, igyál, vigadozzál!” Isten
azonban ezt mondta neki: Bolond még az éjjel elkérik tőled a lelkedet, kié lesz akkor
mindaz, amit felhalmoztál? Így jár az, aki magának gyűjt, és nem Isten szerint gazdag.”
Ez az ember előre tervezett, de nem az örökkévalóságra. Magára gondolt, nem Istenre. Törődött a
testével, de nem törődött a lelkével. Azt mondják, az emberi testben annyi foszfor van, hogy 800.000 gyufa-
fejet lehetne belőle készíteni, annyi cukor, hogy 60 db kockacukor lenne belőle, van még 12 evőkanálnyi só,
és annyi vas, hogy kb. egy kg-nyi 100-as szeget lehetne készíteni belőle. A többi csak víz és por. Ha a
lényednek azt a részét táplálod, kényezteted, véded, ami csupán 70 vagy 80 évig él, és elhanyagolod azt a
részét, ami örökké fog élni a mennyben vagy a pokolban, akkor Isten azt mondja rád, hogy bolond vagy. Ez
a példázatbeli ember azt mondta magának: „sok javad van sok évre félretéve”, de Isten azt mondta: „még az
éjjel elkérik tőled a lelkedet”. Nem fogod fel, hogy egy baleset, egy elzáródott artéria, egy eltévedt golyó,
egy repülőgép motorjának meghibásodása vagy egy részeg autós azonnal kiiktathat? Térj észre! A kérdés
nem az, hogy meg fogsz-e halni, hanem, hogy mikor? Készen állsz arra, hogy Isten elé állj?
Bob Gass
3
Rossz tervek
Volt idő, amikor azt fontolgattam, hogy mit is teszek majd azzal, aki megbántott engem. Abban is
vétettem, hogy számba vettem mindazokat a jó dolgokat, melyeket az illetővel tettem a múltban, és
eldöntöttem, hogy többé nem teszem meg ezeket. Vagy bántani akartam az illetőt, vagy visszatartani tőle a
jót, de ezek a tervek nem Jézus jellemét tükrözik. Egyik éjjel az ágyamban feküdte, miután megtudtam,
hogy egy bizonyos ember, akivel üzleti kapcsolatban álltam, goromba és kritikus dolgokat mondott rólam,
és minél többet gondolkoztam azon, hogy mit mondok majd neki, annál mérgesebb lettem. Annyira
felkavarta ez az érzéseimet, hogy nem tudtam aludni. Ahogy tovább gondolkoztam a nem valami kedves,
szeretetlen, és nem Isten szerint való gondolatokon, úgy éreztem, hogy a Szentlélek oldalba bök. Közölte
velem, hogy neki jobb terve van. Azt javasolta, hogy felejtsem el a rólam elhangzott goromba
megjegyzéseket, vegyek inkább ajándékot az illetőnek, és mondjam el neki, hogy mennyire értékelem őt.
Ennek a gondolatára felnevettem, és rögtön éreztem, hogy Isten útjai örömöt adnak nekünk, míg a saját
módszereink szerencsétlenné tesznek minket.
Ahogy
megváltoztattam
a
gondolkodásomat Isten szerintire, már
nem is éreztem a dühöt, ami korábban
bennem volt. Még mindig bántott a dolog,
de ahogy Istennek tetszően kezdtem
gondolkozni, az lehetővé tette, hogy az
érzéseim helyett az Ő Igéje alapján hozzak
döntést. Feküdtem az ágyban, és azon
gondolkoztam, hogy milyen ajándékot vegyek az
illetőnek, és mit írjak a kísérőkártyára. Másnap,
ahogy beértem az irodába, megkértem az
asszisztensemet, hogy rendelje meg az ajándékot.
És képzeld, azonnal megkönnyebbültem
mindattól a fájdalomtól, amit előző este
éreztem! Amikor legközelebb láttam ezt
az embert, még éreztem egy kis szúró
fájdalmat, de elhanyagolható volt ahhoz
képest, amilyen lehetett volna.
Az az
ember, aki gorombán beszélt rólam, soha
nem tudta meg, hogy a tudomásomra jutott
a dolog, de Isten tudta. És Ő az, Aki kárpótol
minket az életünkben történt igazságtalanságokért.
Joyce Meyer
Pünkösd és a keresztyén fegyverek
Van a pünkösdnek egy eleme, amit gyakran
nem vesznek figyelembe, pedig meghatározó
vonása a keresztyéneknek. Seeley mondja, hogy a
keresztyén lélek jellemzője a bántalmak
megbocsátása, és a megtorlás mellőzése. A
gonoszt jóval, a gyűlöletet szeretettel, a világot
kereszttel győzni meg: ez a keresztyén lélek
harcmodora.
Pünkösdig a tanítványok ennek épp az
ellenkezőjét vallották. Még rabjai voltak a
bosszúvágynak, még hitték, hogy erkölcsi célok
érdekében az erőszakot is szabad alkalmazni.
Jakab és János, a két leglelkibb tanítvány kész lett
volna tüzet kérni az égből azokra, akik nem
akarták
őket
befogadni.
Péter
karddal
vagdalkozott a kertben, ahol mesterét elfogták.
Ez az álláspont és felfogás a feltámadás
ellenére is megmaradt bennük egészen pünkösdig.
A Lélek kitöltése után azonban eltűnt. Ettől
kezdve új módszerrel győzték le a világot.
Pünkösdkor a vallás megszabadult a külső, fizikai
erőtől való függés megkötözöttségéből, új
fegyvereket kapott az élet megharcolására: a
határtalan megbocsátás, az olthatatlan jóindulat és
végtelen szeretet fegyvereit. A keresztyén lelkület
cselekvő szeretetbe megy át, s tevőleges módon
jót cselekszik még az ellenséggel is. A keresztyén
lélek azzal győz, hogy megbocsát „hetvenhétszer
is”. Aki egy mérföldnyi útra kényszeríti, azzal
nyeri meg, hogy készségesen elmegy vele kettőre.
Azzal veri meg, az őt verők lelkét, hogy odatartja
a másik orcáját is. Azzal vesz diadalt ellenségein,
hogy barátaivá teszi őket.
Mindez voltaképpen az Isten pünkösdi
tényének
volt
közvetlen
eredménye
a
tanítványokon. Látták, hogy Isten is ugyanilyen
módon győzte le őket. Lázadó ellenkezésüket
szelíd szeretettel törte szét. Mindenhatóságát a
keresztben mutatta meg.
Milyen kelletlenül akarjuk magunkévá tenni
ezt a lelkületet! Vallásunk a szeretet győzelmében
hisz, öröklött lelki beállítottságunk pedig az
erőszak diadalában. Semmi sem szülhet mást,
mint ami a lényege. Hogy a gyűlölet gyűlöletet
nemz, a háború háborút.
4
Milyen nehezen akarunk mi harcos századok
megbűvöltjei hozzányúlni ehhez az újfajta erőhöz!
A világháború kitörésekor egy indiai így szólt egy
európaihoz: „Ti, nyugati keresztyének, nyugodtan
megtehetnétek szent könyveteknek a Bhagavad-
Gitát, mert az a háborút tanítja, mi pedig
nyugodtan vallhatnánk szent könyvünknek az Új
Testamentumot, mert az a szeretet győzelmét
hirdeti. A csere mindegyikünkhöz jobban illene.”
Szavaiban éppen elég igazság volt ahhoz, hogy
fullánkját érezzük.
„A ti Új Testamentumotok arra tanít
benneteket, hogy szeressétek ellenségeiteket is, a
mi szent könyvünk pedig hadakozásra tanít
minket, azért hát jobb példát adhatnátok nekünk”
– mondta nekem egy mohamedán, s én szívem
mélyéből szerettem volna szavait belekiáltani az
egész „keresztyén” világba.
Mert szeretet a mi életelemünk. A gyűlölet
olyan számunkra, mint a sav a tüdőnek. Roncsol
és halál jár nyomában. A szeretetben viszont
gyógyerő van.
Ha az egyház újra meg tudná találni ezt az
erőt, naggyá lenne tőle. Ha mi a századok
folyamán tisztán megőriztük volna ezt a
harcmodort, akkor az evangélium ma uralkodna a
világon. Mi azonban elveszítettük pünkösdöt s
vele együtt ezt az új típusú erőtényezőt is. Mivel a
vallást hozzákötöttük a világi hatalomhoz,
utóbbinak szükségképpeni romlása az előbbit is
romlásba döntötte. A vallás ahelyett, hogy
uralkodnék, pusztulni kezd.
Pünkösd erőt jelent – erőt, amely
megbocsátja a bántalmakat, amely megőrzi a lélek
derűjét a legnagyobb sérelmek között is, erőt, a
mely a gonoszt jóval, a gyűlöletet szeretettel, a
világot kereszttel győzi meg.
E. Stanley Jones
Április 21-én a keresztség szentségében részesült Ferenc Blanka. Isten áldja életét!
A parókia télen a tető sok hibája miatt beázott. A biztosító 50.000 Ft-ban állapította meg a
kárunkat, amely összeget átutalnak gyülekezetünk számlájára. A vidékfejlesztési pályázati
elbírálásra továbbra is várunk.
Az elmúlt héten a zirci Husquarna kereskedésben megvásároltunk egy LT154-es típusú fűnyíró
traktort. A május 11-re tervezett beüzemelés a rossz idő miatt 15., szerda est 6 órára módosult.
Terveink szerint a templomkertben és a temetőben egyaránt használni fogjuk a traktort, ahol ezt
a terepviszonyok engedik.
A templomi hangosításra két vállalkozó adott árajánlatot, szeretnénk, ha június közepére
elkészülhetne a fejlesztés.
Pünkösdi ünnepi alkalmak:
- pünkösdvasárnap 14 órakor úrvacsorai istentisztelet
- pünkösdhétfőn 14 órakor istentisztelet
Június 16-án tanévzáró istentisztelet a gyermekek és fiatalok szolgálatával, majd
kürtöskalácssütés az udvaron
Mi újság van
(egy)házunk táján?
5
NINCS FELTÖLTVE…
Ezt a kifejezést ma mindenki ismeri. Mit jelent, ha a telefon
nincs feltöltve? Mi hiányzik belőle?
Mi lenne, ha senkinek se lenne feltöltve a telefonja? Ha
mind le lenne merülve?
Igazság szerint a tanítványok is olyanok voltak Jézus
kereszthalála után, mint akik le vannak merülve. És igaz,
hogy találkoztak a feltámadott Jézussal, aki feladatot is
adott nekik, de még nem voltak „feltöltve”. Hiányzott
belőlük az erő, az az energia, amivel félelem nélkül
tanúbizonyságot tudnak tenni róla.
Pünkösdkor a tanítványok megteltek Szentlélekkel: fel lettek töltve. S ahogy a feltöltött
mobil kijelzője világít, hangszórója megszólal, úgy a Szentléleknek is volt látható és
hallható jele. De a legfőbb jel, hogy létrejött a kapcsolat, meg tudták értetni magukat az
emberekkel. Így lettek igazán apostolok.
Gondolj megint a telefonra, akkor éri el a célját, ha a felhívott személynek el tudod
mondani, mit szeretnél. Péter beszédének egyértelmű volt az eredménye. Az igazán nagy
csoda a 3000 „elért” ember volt. És az a kapcsolatháló, ami megszületett az első
keresztény gyülekezetben.
Gyermek-és
ifjúsági
melléklet
6
Voltunk:
- ifjúsági délutánon Várpalotán április 28-án. A szabadtéri istentiszteletet követően
íjászkodtunk, lovagoltunk, versenyeztünk, bográcsoztunk és sokat beszélgettünk. Jó volt!
Készülünk:
- Pünkösd hétfőn Biatorbágyra országos ifjúsági találkozóra. Indulás 8.00 órakor a házatok
elől autóval. 16 év felettiek jelentkezhetnek, már csak két hely van! Jelentkezz!
Minden vasárnap 11 órakor gyermek- és ifjúsági alkalom a
parókián!
Nem minden
becsületes dolog,
ami nincs
megtiltva.
A szemet-szemért
küzdelemben végül
mindenki megvakul.
Egy szakadékot
nem lehet két
részletben
átugrani.
Ha boldogok
akarunk lenni,
szépítsük meg
mások életét.
Szerencsés a rossz
ember is lehet, de
boldog csak a jó.