2021. – augusztus A Tési Evangélikus Egyházközség lapja XIX. évf. 3. szám
Miért?
Miért szervezzük meg évről évre, immár tizedik alkalommal, a családi
napunkat?
Tagadhatatlan, hogy kedvelt esemény, kedves színfolt a falu és a
gyülekezet életében ez az augusztus végi délután.
Jönnek a hívek az istentiszteletre, ami mindig más, mint a megszokott.
Jönnek a tábort megjárt gyermekek és ifjak, hogy a kedves
környezetben újra találkozhassanak társaikkal.
Jönnek a háziasszonyok, hogy süteményeikkel örömöt szerezzenek a
résztvevőknek.
Jönnek a kisgyermekes családok, felekezettől függetlenül: vonzza őket
a sok játék, az ugrálóvár, a kisvonat, a néhány önfeledt, vidám óra
lehetősége és reménysége.
Kétségtelen: van miért betérni a templomba és a parókia udvarára ezen a napon (is).
De tulajdonképpen miért van, mire jó ez az alkalom?
Miért dolgozunk annyit a pályázatírással, szervezéssel, elszámolással, sütéssel, pakolással? Miért próbál és készül
lelkesen a zenekar? Miért fáradoznak a segítők, a gyermekbibliakörök vezetői?
Miért? Hiszen nem telik meg a templom! Sokan csak az istentisztelet után érkeznek meg. Már nem hívunk vendéget a
szülőknek szóló előadásra, mert mindenki a gyermekével szeretne játszani, vonatozni. Hát akkor miért szervez az
evangélikus gyülekezet játékdélutánt a falunak?
-
Mert szeretünk adni: szeretetet, örömöt, mosolyt, fáradozást, anyagiakat, testi és lelki táplálékot!
-
Mert jó látni a vidám arcokat: jó, ha megérezheti kicsi és nagy, hogy az evangélikus gyülekezet nem életidegen,
hanem örvendező és szeretetteljes közösség, ahova jó betérni!
-
Mert ha a templomban, vagy a kisvonaton és a hangszórókból hallható énekek szövegéből csak egy valaki is
meghallja az életet újító evangéliumot, akkor nem fáradtunk hiába!
-
Mert olyan Urunk van: a megváltó Jézus Krisztus, Aki szereti népét, magához hívja a gyermekeket és a
fáradtakat, és boldognak akarja látni övéit.
-
Mert tovább akarjuk adni azt a szeretetet, amit Isten közelében mi is magtapasztaltunk: „Mi azért szeretünk,
mert Ő előbb szeretett minket!” (1.Ján.4,19.)
Miért szervezzük immár tíz esztendeje a családi napokat?
A válasz tulajdonképpen egyetlen szó: Jézusért!
Bízunk benne, hogy ha a hozzánk betérőket megkérdezzük: „miért jöttetek?”, ők is egyre többen azt felelik majd:
Jézusért!
Aki pedig miatta és érte jön, az Vele mehet tovább. Nem pár órányi, hanem örökkévaló örömök felé! Szeretettel
kívánjuk, hogy ez legyen valósággá a családi nap minden résztvevőjének életében!
dr Zsednai Józsefné
Keresztényként élni és életben maradni Afganisztánban
Van még hely a világon, ahol egy Biblia birtoklása
egyenlő a halálos ítélettel, és ahol teljes illegalitásban
mégis több ezren Krisztus-követőnek vallják magukat.
Persze csak csendben, csak otthon, csak maguk között,
ha ugyanis nyíltan tennék, már nem lennének életben.
A politikai és társadalmi környezet ismert. Az
Amerikai Egyesült Államokat ért 2001. szeptember 11-ei
terrortámadás után az USA és szövetségesei
megdöntötték a tálibok uralmát a káoszba süllyedt
Afganisztánban. Húsz év eltelte és több ezer milliárd
dollár elköltése után a nyugati szövetségesek
küldöttségei és utolsó katonái feladva pozícióikat épp
most hagyt/ják el a közép-ázsiai országot. Így a
kormányzás nagy eséllyel ismét a szélsőséges
iszlamizmus egyik ágát, a vahabita irányzatot követő
tálibok kezébe kerülhet.
A 38 milliós Afganisztán lakosságának több mint a fele
20 év alatti, és elképesztő nyomorban él. A gazdaság
80%-a(!)
a
feketegazdaságból
és
az
illegális
herointermelésből származik. Ez az a hely, ahol a
korrupció nélküli világot értelmezni sem tudják. Ilyen
körülmények között él, mint csepp a tengerben, az afgán
keresztények maroknyi gyülekezete.
Mit jelent ma keresztényként élni Afganisztánban?
Egyetlen szóval válaszolva: életveszélyt. … Az
országnak ma egyetlen hivatalos keresztény temploma
van, amely az olasz nagykövetségen található. 1919-ben
Olaszország volt az első, amely elismerte Afganisztán
függetlenségét, cserébe az afgán kormány engedélyt
adott Kabulban egy katolikus kápolna építésére.
Az amerikai megszállás alatti afgán alkotmány
lehetőséget
biztosított
ugyan
a
szabad
vallásgyakorlásra, egy másik pontjában azonban azt is
kimondta, hogy semminek, ami a Korán tanításával
ellentétes, nincs helye az országban. Az afgán
médiatörvény pedig konkrétan tiltja az iszlámon kívül
bármilyen más irányzat megjelenítését.
A kereszténység üldözése ugyanakkor sokkal inkább
az imámok és a muszlim hitszónokok tanítása, az állami
hivatalnokok működése, a hétköznapi többségi
társadalom megítélése, a szomszédok, a barátok és a
közvetlen családi reakciók nyomán válik konkrét
valóssággá. Afganisztánban Krisztus követőjének lenni
egyet jelent az utált Nyugatnak való behódolással és a
kollaborációval. A család számára hatalmas szégyen egy
megtért és kikeresztelkedett családtag, amit legtöbbször
családon beüli „becsületgyilkosság” követ. A Biblia
birtoklása és a hittérítés egyenlő az államilag garantált
halálos ítélettel. A keresztény hitátadást a legalapvetőbb
csírájában próbálják elfojtani.
2007
júliusában
huszonhárom
dél-koreai
misszionáriust fogtak el az országban, akik közül
többeket megkínoztak és kivégeztek. Ugyanígy az
életével fizetett 2010-ben egy nemzetközi orvoscsoport
tíz tagja is, akiket keresztény misszióval és kémkedéssel
vádoltak meg. Éppen ezért csak hozzávetőleges becslés
áll rendelkezésre az afgán keresztények számát illetően,
amelyet háromezer és nyolcezer fő közöttire tesznek.
Keresztény hétköznapok
A német Spiegel magazin néhány évvel az amerikai
megszállást követően interjút készített egy Haschim
Kabar álnéven közölt afgán kereszténnyel. A
beszámolóból a kétezer évvel ezelőtti őskereszténységre
és a római, államszintű üldöztetésre hasonlító állapotok
bontakoznak
ki
ma,
a
21.
században. Teljes,
maradéktalan illegalitás, sms-ben „teára hívó” házi
istentiszteletek, fejből megtanult Szentírás, a lebukástól
tartó állandó félelem. A néhány fős imacsoportok tagjai
a legszorosabb bizalmi kötődésben élnek és imádkoznak
együtt. A riportalany többszöri rendőrségi házkutatásról
számolt be, amikor rejtett Bibliákat kerestek, de nem
találtak nála a hatóságok. Ő maga a lebukás veszélye
miatt a Szentírás jelentős részét fejből tudja, „mini-
istentiszteleteiken” a zsoltárokat fejből mondják
közösen. A kereszt mint jelkép megjelenítése
elképzelhetetlen, egy-egy rejtett halábrázolásból lehet
tudni, kinek lehet köze a kereszténységhez. Haschim
Kabar mégsem hagyja el hitét.
Beszámolóját azzal zárta akkor, hogy minden
segítségnek és minden értük mondott imának nagyon
örülnek, és nagyon hálásak érte. Szívük legmélyéből
vágynak egy szabadabb világ után…
Erre következett most a tálib hatalomátvétel. Csak
remélni tudjuk, hogy Haschim Kabar és „gyülekezetének”
tagjai még életben vannak! Csak a teremtő Isten tudja.
Mi pedig imádkozunk értük. Ahhoz az Istenhez, akihez ők
is, úgy, ahogyan ők is, hogy oltalmazza, erősítse, áldja és
őrizze meg őket és minket mindannyiunkat szent
kegyelmében. „Mert nem a félelem lelkét adta nekünk
Isten, hanem az erő, a szeretet és a józanság
lelkét.” (2Tim 1,7) Ámen.
Homoki Pál
JÓGÁZZON EGY KERESZTÉNY?
Egyeseknek ez nem is kérdés, mivel azt
vélik, hogy a jóga egy könnyed módja
annak, hogy fitten tartsuk magunkat, és
nincs semmilyen szellemi háttere. Teljesen
boldogan adják bérbe a gyülekezeti
termüket jóga csoportoknak. Mások szerint
viszont a jóga a hinduizmusból ered. Azt
állítják, hogy a jóga
egy kapu a démoni
erők felé.
Az embereket egyre jobban kezdi érdekelni a lelki világ, a spiritualitás. Nem feltétlenül elkötelezettek
valamiféle vallásos szervezetnek, de kutatnak olyan dolgok iránt, mint a jóga, a T'ai Chi vagy a meditációk. A
távolkeleti vallások és szertartások iránt az érdeklődés megnőtt az utóbbi években.
Nézzük csak, hogy mi a jóga! A szó azt jelenti, hogy "egység", a jóga célja egyesíteni valaki időleges
(átmeneti) önmagát, a "JIVA"-t a végtelen "BRAHMAN"-nal, a hindu isten koncepcióval. Ez az isten nem egy
személyes Isten, hanem egy személytelen spirituális anyag, ami egy a természettel és a kozmosszal.
Keresztények számára fontos feltenni a kérdést, hogy egy olyan gyakorlat, mely nem az egyedüli igaz Isten
dicsőítésére szól, nem őt keresve próbálunk kiegyensúlyozottabbak, teljesebbek lenni, hanem valami
spirituális, valami benső és rejtélyes erő által, az igencsak kétséget von maga után, hogy mennyire helyes.
Mondhatják sokan: Ugyan mi a gond abban, ha becsukom a szemem, és nyugalmi állapotba kerülök? Mi
a gond azzal, ha próbálom kiüríteni a fejemből a rosszat, és csak a jóra összpontosítani. Hogy szeretném
megtalálni magamban az egyensúlyt? Csupán az, hogy a jóga által, a meditáció által az ember nem Istenben
keresi a teljességet, a lelki békéjét.
A jóga filozófiája és gyakorlata azon a hiedelmen alapszik, hogy az ember és Isten egyek. Arra tanít, hogy
saját magunkra figyeljünk, és ne az egyetlen, igaz Istenre. Arra bátorítja a résztvevőt, hogy az élet
problémáira és kérdéseire a választ saját tudatunkban és lelkünkben keressük, ne pedig Isten igéjében
találjunk megoldást a Szentlélek által, ahogy ez a kereszténységben van. Az tehát, hogy vannak a jógának
könnyedebb fajtái, ne befolyásolja elgondolásunkat. Mert ha te magad elcsendesedsz, hogy meghalld Isten
hangját, az merőben más mint a jóga, mégha egyes keresztények szeretnek is valami kapcsot rakni a kettő
közé. Más a jóga és a meditáció, és más halkan az Úrra figyelni.
"Legyetek józanok, vigyázzatok, mert ellenségetek, az ördög mint ordító oroszlán jár szerte,
keresve, kit nyeljen el." (1Péter 5:8)
nicelife.hu
Az ötujjas imádság
Andrew Jackson lelkész egy észak-kanadai településre érkezett, ahova azért hívták, hogy igét hirdessen. A család,
ahol megszállt arra kérte őt, hogy vacsorázzon velük. Azt javasolta a házigazda, hogy néhány vendégét hívják meg
reggeli után imaközösségre.
-
Örülök, hogy vezethetem az imaközösséget, csak szeretném, ha a személyzet is jelen lenne. Ugyanis amikor
felmentem a szobámba, egy asszonyt láttam, aki igen szomorú arccal mosta az ablakomat.
-
Ó, igen tudom. Ez az asszony indián származású, és nagy tragédiák érték. Nem hiszem, hogy együtt ülhetne a
vendégekkel, hiszen még azzal sem törődik, hogy tisztán, rendesen öltözzék.
-
Engedje meg, hogy az ajtónál leülhessen, ha akar. Szeretném, ha ő is velünk lenne.
Másnap reggel az igehirdetés után, amikor már mindenki elment, ez az asszony hátramaradt. Így szólt a lelkészhez:
-
Uram! – suttogta -, ezt így még sohasem hallottam. Meg tudna tanítani engem is egy
kis imádságra? Tudja, teljesen tanulatlan ember vagyok, de nagyon szeretnék imádkozni.
-
Jó – felelte Andrew szelíden – megtanítom magát egy imára. Ezt imádkozza minden
nap egy hétig, amíg visszajövök, és akkor majd újra megbeszéljük.
-
Nagyon rövid imádság legyen, uram! Mondtam, hogy tanulatlan ember vagyok és
mindent lefelejtek, kérem, nagyon rövid legyen!
-
Nagyon rövid lesz: mindössze 5 szó, minden ujjára egy. „Uram, mutasd meg,
ki vagyok!”
A lelkész tovább utazott az erdős vidékre, és ahogy mondta, egy hét múlva visszatért.
Üdvözölte a házigazdát, érdeklődött az ablaktisztító asszony után. A házigazda sóhajtott:
-
Most még nehezebb vele, mint azelőtt volt. Ahányszor csak látom, mindig sír.
Kénytelen leszek elküldeni, mert már mérgesek rá.
A lelkész elindult, és nagy munkában találta az asszonyt.
-
Nos, visszajöttem. Emlékszik az imádságra? Minden nap elmondta?
Könnyek gyűltek az asszony szemében, és összekulcsolta a kezét.
-
Minden nap elmondtam, és minden nap rosszabbul éreztem magam: minden nap egyre több bűnöm jutott
eszembe, és minden nap nehezebb lett a szívem. Mondja, mit tegyek!
-
Megmondom, mit tegyen. Egyelőre ne mondja többet ezt az imádságot! Most megtanítom egy másik
imádságra.
-
De csak rövid legyen, uram! Ne felejtse, hosszú imádságot nem tudok megjegyezni.
-
Ez is nagyon rövid imádság lesz: öt szó csupán, mint az előző. Minden ujjára egy szó… mondja utánam…
„Uram, mutasd meg, ki vagy!”
-
És hány napig mondjam ezt az imádságot, uram?
-
Elmondhatja minden nap élete végéig.
Néhány év múlva Andrew Jackson ismét azon a vidéken járt, hogy igét hirdessen a település mellett épült új
templomban. Különösen a fiatalok vidám arca ragadta meg és az éneklésük. Amikor ezt szóvá tette, az új lelkész így
válaszolt:
-
Igen, én is nagyon hálás vagyok Istennek a fiataljainkért. A legtöbbjüket egy házaspár hozta, akik itt laknak a
környéken. Az asszony, mintha a második édesanyjuk lenne.
-
Szeretném megismerni őt.
Egy jól öltözött asszony lépett elő mosolyogva, megragadta Andrew kezét:
-
Emlékszik rám, uram?
Amikor látta a bizonytalanságot a lelkész arcán, elnevette magát:
-
Gondoltam, hogy nem fog megismerni. De nyilván emlékszik az imádságra. Tudja, minden ujjamra egy szó
jut. Az imádságot azóta minden nap elmondtam, mióta ön elutazott, és az Úr megmutatta magát nekem.
Megtanultam egyre jobban szeretni. Uram, én azt az imádságot minden nap el fogom mondani, amíg meg
nem látom Őt színről színre.
Patricia M. St. John
Nyári tábor
Hűha! 77 jelentkező? Van elég evőeszköz? Tányér, pohár? Hova ülnek? Kell még asztal és pad! Elég a szálláshely?
Nagy létszámmal futnak majd a beszélgetőcsoportok! Elférnek a nagyok a tetőtérben? Minden kérdés válaszra várt,
de nem volt mit tenni, belevágtunk! A fenti gyermeklétszámmal, 6 állandó és 5 alkalmi segítővel július 4-én, vasárnap
délután elkezdődött, amit az újak kíváncsian, a visszajárók pedig 51 hete vártak. Álltak a sátrak, játékosra várt a
röplabdaháló, a ping-pong és cso-csó asztal, a társasok és a sok egyéb sporteszköz.
A hét főszereplője Péter volt, a „bevállalós” tanítvány. Aki igent mondott Jézusnak, így részese lett egy csodálatos
halfogásnak, kipróbálhatta a vízen járást, látta meggyógyulni anyósát, átélte a bűnbocsánat kegyelmét, majd Szent
Lélekkel telve elindult építeni Isten országát. Mi, táborszervezők is igent mondtunk egykor Jézusnak, és azért
imádkozunk, hogy a gyerekek, fiatalok életében szintén eljöjjön ez a pillanat.
Jó volt minden napot Isten igéjével kezdeni a reggeli áhítaton. Élvezettel hallgattuk Péter történetét napról-napra
flanelképes illusztrációval. Hálásak voltunk a korcsoportos beszélgetéseken megtapasztalt őszinteségért, gyermeki
bizonyságokért, kérdésekért, közösségért.
Hétfő délután – ahogyan az Úr Jézus is kereste Pétert – mi is kerestünk GPS-szel különféle kincseket kint a tési
erdőben. Kedden számháború csatát vívtunk. Szerdán túra segway-jen robogva tapasztaltuk meg a hullám-hegyeket,
-völgyeket a lábunk alatt. Csütörtökön – ha a vízen járás nem is sikerült – de egy fergeteges vízi csatában áztattuk el
egymást.
Volt, aki már szerdától azt mondogatta: „Nem akarok hazamenni!” Bizony, jó nekünk itt lenni. Jó, hogy van felnőtt,
akivel legmélyebb titkaikat is megoszthatják, és lelki útmutatást kérhetnek tőle. Jó, hogy vannak barátok, akik a tábor
elsõ napjától ott folytatták, ahol tavaly abbahagyták. Jó, hogy újabb fiatalokkal gazdagodik a tábori zenekar. És jó, hogy
ebben az 5 napban a táborlakók hallják az evangéliumot, Isten szavát, és ebben a tükörben nézhetik meg életüket. A
naponta kihelyezett elgondolkodtató táblák is segítettek személyessé tenni Péter történetét: Péter követi Jézust. És
te? Péter vallást tesz Jézusról. És te? Péter megtagadta Jézust. És te? Péter szolgál a Szent Lélek ereje által. És te?
Hallottuk, hogy van olyan gyermek, aki hazaérve szinte egyszuszra elmesélte a családnak a héten tanult bibliai
történeteket. Többen vitték haza a hétvégi ajándékozásról a Fehérkéről szóló mesekönyvet, hogy újra hallgathassák
az elveszett kisbárány történetét, amit esti meseként hallgattak a táborban ki-ki a maga fekvőhelyén szobában vagy
sátorban.
Hálásak vagyunk Istennek az idei magvetés lehetőségéért. Köszönjük segítőinknek, hogy lehetővé tették a
táborvezetőknek a gyermekek közötti szolgálatot, mert mosogatásban, fertőtlenítésben, süteménysütésben,
ebédszállításban kivették részüket az egyéb feladatokból. Köszönjük a Nemzeti Együttműködési Alap és a
Magyarországi Evangélikus Egyház anyagi támogatását. Kérjük Istenünket, hogy öntözze az elvetett magot minden
táborozó életében, hogy szárba szökkenjen és gyümölcsöt teremjen sokak örömére.
Ifi tábor
Amit elkezdtünk a tési táborban a 6-18 évesek között, azt folytattuk a 14-18 évesekkel az agárdi Pákász tanyán két
hét múlva. Azaz: Péter 2.0. Az ifjúsági hétre az Apostolok Cselekedeteiről írott könyvből vittünk Péterről szóló
történeteket. Itt a létszám már harmadannyi, kicsi koruktól összerázódott tábori közösség tagjai a várpalotai, tési és
bakonytamási gyülekezetekből. Az ifisek többsége már magabiztosan forgatja a bibliát, a sok bibliai focinak
köszönhetően pillanatok alatt keresik ki az igehelyeket. De abban is ilyen magabiztosak, hogy életüket Isten szavához
igazítsák? Vagy az már nem olyan egyszerű, mint igehelyeket kikeresni? Amikor a saját véleményük, elképzelésük és
az Ige esetleg ellenkező irányt mutat, akkor melyik kerül ki győztesen? Ifjaink sem spórolhatják meg a személyes
harcokat. Most éppen abban a korban vannak, amikor életükben sok területen választaniuk kell: párt, szakmát,
világnézetet. Nehéz dolguk van, hiszen a világból kapott sok-sok információ általában éppen a menny felé vezető
keskeny úttal szembe mutat. Személyes hitre jutás nélkül elsodorja őket. De itt vannak a táborok. Ennek a
korosztálynak kettő nyaranta. Amikor megállhatnak, és meghallhatják Isten életükre szóló tervét. Lehetőséget kapnak
elgondolkodni, választ adni Isten hívó szavára. Minden nap imádságban hordozzuk őket, hogy tudjanak Isten mellett
dönteni és rátalálhassanak arra az életre, melyet a Teremtő velük eltervezett.
Stanka Erika
Mi újság van
(egy)házunk táján?
amint a mellékelt plakáton is olvasható, augusztus 29-én vasárnap
délután tartjuk 10. családi délutánunkat a szokásos programokkal.
A rendezvény most sem csak gyülekezetünk tagjainak szól, tehát
hívogassuk bátran szomszédainkat, rokonainkat, barátainkat
helyből és más településekről is! Hálásan fogadjuk a délutáni
vendéglátáshoz készített süteményeket, melyeket 29-én délelőtt
gyűjtünk össze azoktól, akik ezt jelzik felénk. Köszönünk előre is
minden segítséget, melyet a nap lebonyolításában kapunk.
A gyermekistentiszteletek szeptember 12-től újra indulnak annyi
változtatással, hogy a konfirmált, illetve 13 év feletti fiatalok
számára azonos időben, de külön csoportban zajlik a foglalkozás.
Várunk minden általános- és középiskolás korú gyermeket, fiatalt
ezekre az alkalmakra vasárnap délelőttönként 11 órakor.