2017. – Reformáció A Tési Evangélikus Egyházközség lapja XV. évf. 4. szám
Evangélikus vagyok!
Mi ágostai hitvallású evangélikus keresztyén (röviden:
evangélikus) vallásúak vagyunk. Keresztyének vagyunk, mert
Krisztust követjük; evangélikusok, mert hitünk szabályozója a
Krisztus evangéliuma; ágostai hitvallásúak, mert reformátor
eleink 1530-ban, Ágosta városában olvasták fel hitvallásunkat.
A reformáció annyit jelent, mint egyházjavítás, hitjavítás.
Luther Márton nem vallásunk alapítója, hanem reformátora, aki
a keresztyén vallást a téves tanoktól megtisztította és
visszaállította eredeti evangéliumi igazságába, amint azt Jézus
utasítása folytán az apostolok és az első keresztyének is
tanították. Vallásunk megalapítója maga Jézus Krisztus, Isten
egyszülött Fia.
1517. október 31. nem vallásunk, hanem a hitjavítás kezdetét,
a Krisztus által tanított tiszta isteni igének újra napvilágra
hozatalát jelzi. Luther mondja: „Hol Biblia a házban nincs,
hiányzik ott a legfőbb kincs!”
(Vértesi Zoltán ev. lelkész 1917. októberében megjelent írása
nyomán)
Lutheránus vagy evangélikus?
Mikor vagyunk igazán lutheránusok, a nagy reformátor
tanítványai? Akkor, ha nem őt látjuk csupán, hanem Krisztust,
akire ő rámutatott egész munkásságával. Tudjuk, Luther nem
akart egyházszakadást, ő az evangéliumot fedezte fel.
Újjászületése és annak következményei világraszóló hatást
gyakoroltak az egyházra és a világra egyaránt. Az egyház
legnagyobb ébredése abban a bizonyos toronyszobában
kezdődött, amikor Isten Lelke a gyötrődő szerzetes szívébe
írta: „Az igaz ember pedig hitből fog élni.” (Róm 1,17)
Mennyei dimenziók nyíltak meg ekkor számára.
Akkor készülünk fel értelmesen és hitelesen a reformáció 500.
évfordulójának ünneplésére, ha mi is felfedezzük hitünk alapjait
– először vagy újra –, ahogyan a hitújító hirdette:
Luther Márton
DAL A BIBLIÁRÓL
Hol nincs a polcon Biblia,
üres, kietlen ott a ház;
Könnyen bejut Sátán oda,
S az Úr Jézus ott nem tanyáz.
Azért hát ember, bárki légy,
Egy-két filléred kerül:
Egy Bibliát sietve végy
Az ördög ellen fegyverül.
Nyisd azt föl minden reggelen.
Csüggj hittel mindenik szaván.
Merülj belé figyelmesen,
Olvasd, kutasd nap-éjszakán.
E könyv erőt ad és vigaszt,
S ne bánd, ha int, ha néha bánt,
Pajzs gyanánt használjad azt
Örömben, búban egyaránt.
Szeresd e könyvet, s úgy tekintsd
Mint földi élted támaszát,
Amely ha sírodig kísért,
Számodra nyit új, jobb hazát.
A hívő megértéshez az ismeret mellett elengedhetetlen a
Szentlélek munkája, megvilágosító ereje, aki mindezeket
valósággá teheti a mi életünkben is. Ezért nem nyugdíjba kell
küldeni Luthert, nem kell a fogalmakat lecserélni, modernizálni,
hanem a megtérés és újjászületés által szabadon és boldogan
élni ezekkel a mennyei kincsekkel. A Lélek tényleg elvezet
minden ismeretre, ő majd lefordítja, érthetővé teszi az isteni
üzenetet; nem kell neki besegíteni. Ez kétezer éves
tapasztalat. Ugyanis a jobbra-balra csúszkálásnak megvan a veszélye. Egyik oldalról némelyek lebecsülik
Luthert és életművét, túlhaladottnak tartják, másik oldalról viszont túlbecsülik, belőle mozdíthatatlan bálványt
gyártanak. Nekünk nem Lutherhez és a XVI. századi egyházhoz kell megtérnünk, hanem ahhoz a ma is élő
Krisztushoz, akire a reformátor mutatott. Minket nem Luther és Kálvin váltott meg, nem ők haltak meg értünk,
hanem Jézus Krisztus.
Mi, akik örömmel és hálával viseljük az evangélikus nevet, legyünk igazán evangéliumiak! Jobban és
mélyebben ismerjük meg a reformáció történetét és tartalmát: mit is adott a mélyponton tévelygő korabeli
egyháznak? Keressük Isten akaratát a mai helyzetre vonatkozóan! Mit tenne ma Luther? (Érzésem szerint ma
is lenne legalább olyan ribillió körülötte, mint akkor.) De ennél sokkal fontosabb és lutheribb kérdés ez: mit
tenne ma Krisztus?
Ez így már nem fikció, hanem valóság, hiszen az Úr él! Kövessük őt akár Luther segítségével is!
Engedd el a korlátot!
Idős nénit vittünk le az emeletről. Hárman fogtuk a széket, amiben ült. Minden lépést ki kellett számítani,
nehogy kibillenjen az egyensúlyból. Erőlködtünk, izzadtunk rendesen. Egyszer csak Dédi váratlanul elkapta
a lépcsőházi korlátot, mivel bizonytalannak érezte a helyzetét, de éppen ettől a mozdulattól esett ki majdnem
a székből. Meg kellett kérni, hogy engedje el a korlátot.
Valahogy így van ez a reformációval is. Isten hordoz, visz minket. Ő tudja honnan hová akar eljuttatni:
– halálból az életbe,
– megkötözöttségből a szabadságba,
– törvényeskedésből a hit általi életbe,
– rajongásból a józanságba,
– emberközpontúságból a Krisztus-központú hitbe,
– konformista, anyagias vallásosságból Isten szeretetébe,
– öntörvényű libertinizmusból az egészséges mértékletességre,
– magunk körül forgó egyházasdiból a kilépő misszióba.
Testvér, engedd el a korlátot! Szolgáltasd ki magad annak, akitől minden jót kaphatsz. „Minden forrásom
belőled fakad.” (Zsoltár 87,7)
Szeverényi János
Egyedül Krisztus – Solus Christus
Egyedül hit által – Sola fide
Egyedül a kegyelem – Sola gratia
Egyedül a Szentírás – Sola Scriptura
Egy zsák krumpli
Egy bibliaiskolai tanító a meg nem bocsátás nagy áráról tanította a hallgatóit. Megkérte őket, hogy a következő
órára hozzanak egy zsák krumplit. Azután végig kellett gondolniuk, hogy életük során kiknek nem tudtak
eddig megbocsátani. Ezeknek a személyeknek a nevét mindenkinek rá kellett írnia egy-egy krumplira, és azt
összeszedve a saját táskájukba kellett helyezniük. Attól a pillanattól kezdve bárhová mentek, egy teljes
hómapig hurcolniuk kellett magukkal a krumplikat. Micsoda nyűg! Miután már egy ideje cipelték a
krumplikat, a hallgatók kezdtek rájönni a következőkre:
-
milyen fölösleges terhet cipelnek
-
mennyi energiát emésztett fel a krumplikra való odafigyelés
-
végül, ahogyan a krumplik rothadni és bűzleni kezdtek, minden diák belátta, hogy a legokosabb dolog
volna megszabadulni tőlük
A megoldás és a tanulság: „Viseljétek el egymást, és bocsássatok meg egymásnak, ha valakinek panasza
volna valaki ellen: ahogyan az Úr is megbocsátott nektek, úgy tegyetek ti is!” (Kol 3:13)
Részt vettünk:
o
lelkésznőnk által szervezett ünnepi reformáció héten a Thuri várban szeptember 4-10. között
minden nap; október minden keddjén a Forrás Evangélikus Óvodában a reformáció 4
alapgondolatára épített esti alkalmakon; az elmúlt héten csütörtökön az Evangélikus Országos
Iroda munkatársai előadásában tartott Luther életét bemutató esten, a szombati bibliai
vetélkedőn, a vasárnapi teltházas Pintér Béla koncerten a Művelődési Házban
o
szeptember 30-án az EKE őszi csendesnapján a kispesti evangélikus templomban
o
Barcza Béla temetésén október 13-án, Hatvanban
o
október 14-én az Országos Evangélizáció csendesnapján a Budapest Deák téri evangélikus
templomban
-
augusztus 27-én tartottuk gyülekezetünk 6. Családi délutánját. Hálásak vagyunk az elhangzott
igehirdetésért, az előadásért, a sok játékért, a kisvonatért és gyülekezeti tagjainkért, akik
süteménysütéssel vagy más
munkával segítették a délután
létrejöttét.
-
aratási hálaadó istentisztelet volt
templomunkban október 1-jén
-
Lezárult
a
fűnyíró-szezon,
köszönjük Winter Bélának,
Svehlik Lászlónak, Stefanek
Józsefnek, Barta Jánosnak,
Dávid
Imrének,
Bódai
Lászlónak, Göncz Lászlónak,
Nagy
Rolandnak,
Varga
Lajosnak, Patonai Zoltánnak és
Stanka Erikának a templomkert
és a temető rendbentartását.
-
Szeptembertől ismét minden
vasárnap 11 órakor tartunk
gyermekistentiszteletet
az
általános
iskolás
korosztály
számára.
-
Reformáció ünnepi úrvacsorás istentisztelet lesz kedden, október 31-én délután 2 órakor a templomban
Bence Győző, nagyvelegi helyettes lelkész szolgálatával
-
november 6. vasárnaptól már a fűtött gyülekezeti teremben tartjuk az istentiszteleteket
-
újra indulnak a bibliaórák november 8-án, kedden 17.00 órakor lesz az első alkalom
-
a reformáció 500. évfordulója alkalmából két emlékfát ültettünk el a templomkertben: tavasszal az
egyházkerület ajándékát, egy juhar fát, az elmúlt vasárnap pedig egy körte fát a Reformációi
Emlékbizottság ajándékaként
-
Nagyszabású reformációi megemlékezést tartanak a Sportarénában, amelyhez 12 ezer fős közönség
társul. Kulturális programok, istentisztelet, ünnepi beszéd, látványos bemutatók, összevont
reformációi kórus, közös éneklés formálják a rendezvényt. Az istentiszteletet és az ünnepi
megemlékezést a Magyar Televízió egyenes adásban közvetíti. Ünnepi beszédet mond Dr. Orbán
Viktor, Magyarország miniszterelnöke. A várpalotai gyülekezettel közösen utazunk erre a
Mi újság van
(egy)házunk táján?
1
id. Bódai Lászlóék kertjében 23 kg-os tök termett
rendezvényre. Indulás Tésről 7 órakor, Várpalotáról fél 8-kor különjárattal. Van még néhány szabad
jegy, aki szeretne részt venni, még jelentkezhet. A belépő 500 Ft, plusz az útiköltség…
-
Október 31-én a délutáni tési istentiszteleten túl szeretnénk részt venni este 6 órakor a várpalotai
istentiszteleten is, egyrészt azért, mert lelkésznőnkkel ezen a napon csak itt ünnepelhetünk együtt,
másrészt pedig az istentiszteletet követő közös éneklés miatt, ahol Várpalota protestáns
gyülekezeteinek tagjaival énekeljük hitünk fontos énekeit. Fél 6-kor indulunk Tésről, jelezze, aki
szeretne ott lenni!
Ki van készen a halálra
Sokan azt gondolják, csak idős testvéreinknek kell felkészülniük a halálra. Pedig mindannyiunknak mindig
készen kell lennünk mert egyikünk sem tudja, mikkor kell átlépnünk az örökkévalóság kapuját. De azt
bizonyosan tudhatjuk, hogy mindenkinek át kell egyszer lépni és egyáltalán nem mindegy, hogyan érkezünk
meg az örökkévalóságba.
Különös, hogy mégis sokan nem szívesen beszélnek erről. Vannak, akiknek megremeg a hangjuk, és
azonnal más témára váltanak. Másokat meg éppen az a veszély fenyeget, hogy úgy tesznek, mintha sose
halnának meg. Ezért indokolt ez a kérdés, és Isten igéje nagyon világos tanítást ad erről, ami nagy segítség
lehet mindnyájunknak.
Élt Jeruzsálemben egy idős ember, Simeon, akinek Isten megígérte, hogy
nem hal meg addig, amíg meg nem látja a szabadító Krisztust. Amikor Jézust
szülei felvitték a Jeruzsálemi templomba bemutatni az Úrnak, Simeon is akkor
ment a templomba. Világossá lett számára, hogy ez a gyermek a megszületett
Messiás, és ő most már békével készülhet a halálra.
Vajon mi lehet a titka ennek a békés, szinte boldog meghalni tudásnak?
Minden esetre az, hogy mielőtt ez az öregember meglátta volna a halált,
meglátta Jézust, és a szívébe zárta ezt a csodálatos valakit, Akiben megtestesült
az isteni győzelem a bűn és a halál fölött. Ez az ember először az isteni Üdvözítőre nézett, és csak azután az
isteni bíróra. A halált, az életet, és annak minden problémáját ezen a csodálatos gyermeken, Jézuson keresztül
szemlélte. És íme, a halál és az ítélet elveszítik számára a rettentésüket. Így meghalni tudni, ez a legnagyobb
művészet ezen a világon, amit egy ember megtanulhat, és aki így hal meg, az boldogan hal meg.
Igen, testvérek, aki látta Jézust, az békességgel nézhet szembe a halállal. Ez az a bizonyosság, amit csak
Jézus adhat egy ember számára. Mert a halál valóban az a nagy kérdőjel, amire nincs válasz Jézus nélkül.
Legalábbis megnyugtató válasz nincs. Jézus nélkül megoldhatatlan probléma. Nyugtalanságban tart minden
nem hívő embert a lelke mélyén. Micsoda hallatlan ígéretet kapott Simeon, hogy nem lát halált, amíg meg
nem látja az Úr Krisztusát! Valóban félelmetes dolog előbb meglátni a halált és azután Jézust. Jézus nélkül
borzalmas a halál, mert Isten jelenlétébe állít, Isten ítélőszéke elé von, és mi lesz ott, ha sohasem láttam előbb
Jézust? Egyedül kell ott megjelenni.
Mennyivel többet látnak a mi szemeink, mint Simeoné! Hiszen ő csak a gyermek Jézust látta, mi pedig
láthattuk a golgotai halált, a húsvéti feltámadást. Hallhattuk az Ő szavát: „Én vagyok a feltámadás és az élet.
Ha valaki hisz bennem, ha meghal is, él.” Én csak azt tudom kiáltani mindannyiótoknak, hogy bár te se halnál
meg, te se látnál halált addig, amíg meg nem látod Jézust!
Cseri Kálmán